Lights, camera, ink - Buffy i tegneseriens verden

Jeg har allerede tidligere i en anden artikel skrevet om Joss Whedons nye projekt Fray, som for øjeblikket topper listen over de mest solgte tegneserieblade i USA, men for Buffy fans er der mere at hente hvis ikke den ugentlige seriesøndag på TV2 og genudsendelserne på TV2 Zulu er nok.

Buffy som tegneserie har været meget ujævn. Flere af handlingerne, som f.eks. 'The blod of Carthage' og 'Bad blood', har været glimrende, men tegningerne har været meget ujævne, svingende fra det realistiske look som lå tæt op ad TV-serien til mere underlige udflugter ud i den japanske animee-stil som kan være lidt svære at forlige sig med.

På det senste ser det dog ud til at serien har stabiliseret sig med Tom Fassbender og Jim Pascoe, kendt som 'The uglytown boys' som forfattere og Cliff Richards som tegner. Handlingen er samttidigt flyttet frem til femte sæson, faktisk et stykke inde i sæsonen, så der er enkelte spoilers at hente for de der kun følger sæsonen på TV2.

Handlingen udspiller sig omkring en mystisk japansk vampyr som er kommet til Sunnydale for at jage og en mystisk fortælling om en manglende vampyrdræber. Alle der har fulgt Buffy ved jo at så snart en dræber bliver slået ihjel bliver en anden kaldet til at kæmpe mod det onde, det var den måde vi fik Kendra og senere Faith ind i serien efter at Buffy kortvarigt døde i sidste afsnit af første sæson.

Nu påstår Spike imidlertid at der var en periode i fortiden hvor der ingen vampyrdræber var, en periode hvor noget skete som fik The Council of Wathcers til at slette den daværende dræber af historiebøgerne.

Mere nyt ser ud til at være på vej i nummer 37, som lige er kommet til Danmark denne fredag.

I mellemtiden må vi vente lidt på 'Tales of the Slayer' hvor en masse af bedste indenfor Buffy-tegneserieuniverset kommer med forskellige bud på vampyrdræbere gennem tiden, inklusive Joss Whedons eget hold fra 'Fray' serien.

En velkendt holdning i den amerikanske tegneserie-branche er, at hvis man har en populær serie, så er der en god chance for at de folk der køber den oprindelige serie også er interesseret i at købe historier der bevæger sig i omegnen af de oprindelige hovedpersoner eller eller som beskæftiger sig med de personer som ikke længere er en del af handlingen i den oprindelige historie-linie. Et af de bedste eksempler i nyere tid er Marvel comics og deres X-men serier hvor næsten alle nuværende og tidligere medlemmer har haft deres egen sideløbende historie - jeg plejer selv at kalde det "Yes, we want your money" princippet.

Dark Horse som udgiver Buffy-serierne har lært lektien, så både Spike & Dru, Willow & Tara og Angel har fået deres egne spotlights, selv Giles og Jonathan har fået deres egne enkeltstående historier. Giles er selvfølgeligt selskrevet til at få en historie udenfor Sunnydale, med sin delvist mørke fortid som Ripper må han nødvendigvis gå rundt med en historie eller to i baggagen.

To andre oplagte kandidater er Faith og Oz. Faith har jo en karriere bag sig som vampyrdræber før hun dukkede op i Sunnydale som må indeholde et par gode muligheder (personlig ville jeg da gerne se den historie hun fortæller i 'Faith, Hope and Trick' hvor hun bliver vækket ved lyden af en præst og hans menighed der bliver overfaldet af en flok vampyrer og derfor styrter splitternøgen ud for at redde dem.

Men trods Xanders fromme ønske om at man burde filme den slags og vise det hvert år til jul, så har Faith ikke fået sin egen serie endnu. Joss Whedon overvejede at lave en mini-serie, men faldt så over ideen med Fray. Til gengæld har Oz så fået en mini-serie på tre bind.

Historien dækker den periode af Oz' liv som ligger mellem 'Wild at heart' og 'New moon rising'. Det vil sige den periode hvor han forlader Willow for at finde ud af hvordan han kan styre sin varulve-natur. Oz dilemma afspejler en klassisk psykologisk konflikt, han opfatter sig selv som et normalt menneske der uheldigvis bliver forvandlet til noget andet tre næstter hver måned. Hans kvindelige modstykke Veruca er mere afklaret, og påstår at han også er varulv den resterende tid hvor han optræder i menneskelig form.

En psykolog ville nok se ham som et menneske der forsøger at fortrænge en del af sig selv, mens en mere åndelig/filosofisk person som for eksempel forfatteren Gary Zhukav ville sige at han ikke er i trit med sin sjæl og den person han er, og derfor af universet bliver stillet overfor den samme udfordring igen og igen indtil han kan overvinde den.

For de der har fulgt med i serien er der selvfølgeligt ikke de store overraskelser undervejs i de tre numre Oz miniserien løber over, vi ved jo at han skal vende tilbage i 'A new moon rising' med bedre kontrol over sine varulve-kræfter. Men ikke desto mindre er historien om hvordan Oz' søgen efter indsigt fører ham frem til Tibet og de farer han støder på undervejs ganske underholdende.

Serien er skrevet af Buffy-veteranen Christopher Golden og tegnet af Logn Lubera i en streg der rammer stilen fra TV-serien ganske godt. Som en ekstra bonus har John Totleben, som nogen vil kunne huske fra samarbejdet med Alan Moore på den klassiske Swamp Thing, leveret coveres hvoraf specielt det første er virkeligt flot.

Angel tegneserien har ligesom Buffy ført en lidt ujævn tilværelse. Ligesom blandt TV serierne har den stået lidt i skyggen af Buffy serien og haft lidt svært ved at finde sine egne ben. Det betød at man valgte at lukke serien og relancere den i et nyt format som man håber vil sælge bedre.

Det der er tale om er ikke mindre end guddommelig indgriben, eller ihvertfald det tætteste man kommer på gud i Buffy-universet. Det er nemlig selveste Joss Whedon, manden bag Buffy-filmen, Buffy TV-serien, skaberen af Angel TV-serien og manden bag den bedst sælgende tegneserie p.t. i USA 'Fray' som har forklaret hvad der skal til for at genoplive serien.

Nu har vi jo tidligere set hvordan Joss kunne puste liv i manuskripter som skrantede i f.eks. 'Speed' og 'Waterworld', selv de to ting han fik lov til at putte med i 'X-men' er blandt det man husker fra filmen. Så forventningerne er jo lidt store når man lukker det nye nummer op.

Og man må sige at det man ser er noget helt andet end de tidligere udgaver, som nærmest virkede som en tegnet udgave af et TV-manuskript. Tegneserien som medie har en anden dynamik og nogen muligheder man normalt ikke ville have i en TV-serie, og det udnyttes til fulde i åbningssekvensen hvor Angel forsøger at tackle en bil ført af to dæmoner i fuld fart.

Mel Rubi's streg fungerer godt, kun Cordelia virker lidt kikset - til gengæld fungerer anden sæsons nye faste figur Gunn ganske glimrende. Plottet, som er skrevet af Brett Matthews og Joss Whedon i fællesskab er det lidt tidligt at udtale sig om - noget skræmmer den lokale vampyr-bestand fra vid og sans, og noget der ligner en hel række af monstre dukker op og beskylder Angel for at være forrædder. Men hvem det er og hvad det er Angel har forrådt må vi vente, indtil resten af de foreløbigt fire planlagte numre er udkommet, med at få at vide

Tilbage til skriverier